Зелен офис в три лесни стъпки

Как да създадем работно място, което има минимален разход на енергия, създава по-малко отпадъци и предоставя здравословна работна среда?

Еко офисДори и да няма стандартна дефиниция за екологично отговорен офис, повечето хора биха го дефинирали така: работно място, което изразходва минимално количество енергия и други ресурси, акумулира по-малко боклук и предоставя здравословна и приятна работна атмосфера за хората, които работят в него.

Идеята, че да бъдеш „зелен“ изисква много неоправдани разходи за закупуавне на ЕКО продукти е породена от стериотипите. Наистина се продават някои евтини продукти с много ниско качество, които в никакъв случай не влизат в категориите на съвременните екологични норми. Но пък това не ги прави много по-различни от по-скъпите и хубави „еко“ продукти.

Зелен офисВ реалността „зелен“ може да означава „по-добро“ (в повечето случаи), а понякога и по-евтино. Когато говорим за офис помещения да бъдеш „зелен“ може и да спестява пари, да подобрява ефективността, да създава по-приятна и понякога по-продуктивна работна среда за всички. Някои, но не всички мерки за по-екологична среда могат да ни костват средства, но в повечето случаи те с изплащат във времето. А много от тези „зелени“ подобрения са безплатни. Просто се изискват някои промени в нашето поведение и начин на мислене. Разбира се, че това е по-лесно да се каже, отколкото да се направи. :)

Представяме Ви три категории за екологични подобрения. Някои от тях могат да бъдат реализирани индивидуално, но други изискват екипна работа.

 

  1. Енергия и осветление

Бизнес сградите и търговските обекти консумират повече от една Офиси под наем трета от произведената енергия. Има безброй начини за по-ефективно използване на енергията. Първото и най-важното нещо е осветлението. Флуоресцентното и лед (светодиодово) осветление не само предоставя повече лумена на ват, но също така излъчва по-малко топлина, като по този начин се понижава разходите за климатизация през топлите месеци. По-нови електрически трансформатори и баласти, които се използват с тръбовидните луминесцентни крушки са много по-ефективни, отколкото старите електромагнитни флуоресцентни лампи. Допълнителен бонус: елиминират дразнещата вибрация (много бързо премигване) в светлината, която принципно изморява очите изключително много и води до повишаване на стреса. Според едно скорошно проучване от канадското правителство, оперативните разходи за две стандартни (LED) лампи струва 2.90 канадски долара годишно на квадратен метър, в сравнение с 5.29 канадски долара за конвенционални флуоресцентни лампи. Въз основа на тези цифри, сграда с ефективно осветление от 4500 квадратни метра ще спести 11,148 канадски долара на годишна база. Добавянето на датчици за движение, които да активират външните лампи само когато има някой отвън, могат допълнително да намалят разходите.

В повечето компании компютрите и всички периферни устройства остават включени 24/7, въпреки че се използват само по 8-10 часа на ден. За тази цел подбирайте компютри, монитори и устройства, които са от тип Energy Star или с други думи енергиен клас „А“. Купувайки компютри, които са от енергиен клас „А“ можете да спестите на 70% от сметката за ток в офиса. Като допълнителна мярка можете да закупите контакти/разклонители, които имат копче/шалтер за прекъсване от ел. мрежата. Много от компютърните захранвания харчат ток дори и машината да не работи, защото са в режим на готовност (stand-by). И никога не разчитайте на скрийнсейвърите, които уж пестят енергия – не е пестят нищо!

  1. Употреба на хартия в офиса

Рециклиране на офис хартиятаНе е нужно да имате изключително висок коефициент на интелигентност, за да проумеете, че използването на хартия никак не е рентабилно. Едно проучване от Фонда за защита на околната среда (EDF) съобщава, че реалната цена на топ офис хартия е два долара, но тя се увеличава до 31 пъти ($62), когато добавите в разходите съхранение на хартията, печат, копиране, рециклиране, изхвърляне и пощенските разходи. Да пестите от хартията в офиса има мулти ефект.

Знаете ли, че заводите за хартия са вторият консуматор на електричество и са първи по разход на вода за тон продукция?

Има безброй методи за пестене на хартия. Първият, за който винаги се сещаме е да принтираме само, ако наистина се налага. Принтирайте двустарнно, ако е нужно да принтирате чернова го правете на гърба на използван (напечатан едностранно) лист.

Всички видове хартия могат да се рециклират. Рециклирането на бяла и миксирана офис хартия може да бъде доходоносно. То елиминира разходите по извозването на отпадаците. Много от рециклиращите компании ще дойдат до вашия офис и ще взимат хартията безплатно, така че можете да се възползвате и от излишното разхождане до кофите за боклук.

Офис със 150 служители може да генерира 23 тона боклук годишно!

  1. Транспорт и комуникативност

В задръстването на път към офисаПътуването за и от работа, пътуване за бизнес срещи и конференции – това може би е по-голямата част от ежедневието за много от вас.

Тези процеси не само губят време и пари, но и допринасят за замърсяването на околната среда.

Някои международни компании вече са намерили частично решение на този проблем – те просто преценяват коя част от служителите им може да работи от вкъщи. Така собствениците пестят от офис пространство, което са взели под наем, пестят от разход на енергия, хартия и тн. Излиза много по-евтино да покриеш разходите на свой служител за бърз интернет и да му предоставиш служебен лаптоп, отколкото да поддържаш работното му място в офис помещението. А служителите от своя страна са по-малко стресирани, което ги прави по-щастливи и между 10 и 20% по-продуктивни. Например проучване на AT&T откри, че фирмите могат да елиминират един фирмен офис на всеки трима служители, които работят от дома. До колко това е възможно в България зависи от личната мотивация на хората, които работят за вас.

Ако искате вие и вашите служители да работите в екологично съобразен офис,